kinderen met slaapproblemen

Niet meer bang in het donker

Toen mijn dochtertje 3 jaar werd, was ze ineens bang in het donker. Ze zag en hoorde krokodillen onder het bed en spoken achter de gordijnen. Haar knuffel op de grond was een angstaanjagend monster, dat alleen zou bewegen als zij niet zou kijken. Kinderen van ongeveer twee tot vijf jaar hebben een grote fantasie, dus dit is allemaal niet zo gek. Ze verbeelden zich enge schaduwen en griezelige monsters onder hun bed. Lastig, want de nachtrust van je kind en ook die van jou kunnen daar behoorlijk onder lijden.

De onderstaande vijf tips hebben mij enorm geholpen om mijn kinderen gerust te stellen en de angst te verminderen of zelfs weg te nemen.

Jaag het spook weg

De fantasieën van je kind kunnen voor hem of haar behoorlijk echt lijken. Het is daarom belangrijk dat je je kind en de fantasieën serieus neemt. Jaag samen met je kind de monsters en spoken weg. Zeg ze weg te gaan en verbied ze terug te komen. Kijk samen achter de gordijnen en onder het bed om te laten zien dat ze weg zijn. Waarschijnlijk is dat voldoende en kunnen jullie allebei weer rustig slapen.


Stel je kind gerust

Wanneer je kind bang is, is het belangrijk hem gerust te stellen. Neem de angst serieus en praat erover. Wat heeft hem zo bang gemaakt? Het helpt vaak al om tegen je kind te zeggen dat je begrijpt waarom hij bang is. Laat hem weten dat je in de buurt bent en dat hem zeker niets kan overkomen. Geef je kind z’n favoriete knuffelbeer en een dikke kus. Dat doet wonderen!

Licht uit, nachtlampje aan

Een nachtlampje kan voor veel verlichting zorgen, letterlijk en figuurlijk. Veel enge schaduwen verdwijnen als er een lichtje brandt. Het geeft ook meteen een gevoel van veiligheid. Op het nachtkastje van zowel mijn zoon als dochter staat een peerlampje van A Little Lovely Company. Deze geven een zacht licht en zorgen voor rust in de kinderkamer.


Rust in de kinderkamer

Zorg ervoor dat de slaapkamer niet vol ligt met allerlei spulletjes. Voor je kind kan een LEGO-auto in het donker al snel overkomen als een eng monster. Een opgeruimde kamer met goede verlichting geeft een rustig gevoel.
Tip: Zet ook dagelijks het raam even open en laat de kamer luchten. Meer zuurstof zorgt voor een betere nachtrust.

Slaap, kindje slaap

Tegenwoordig laat ik de kinderen na het avondeten geen tv meer kijken. Ze spelen nog even met hun speelgoed en we hebben een duidelijk avondritueel. Sinds we dit zo doen, is er meer rust gekomen in het avondritueel en slapen de kinderen beter.
Het is belangrijk om de dag positief af te sluiten. Dus geen griezelige verhalen of drukke tv-programma’s vlak voor het slapen gaan. Neem lekker met je kind de dag door, lees een leuk verhaaltje en knuffel even samen. Zo neem je spanningen weg en kan je kind goed in slaap vallen.